Friday, July 23, 2010

Tuntutan Masa

Disebalik menjalani praktikum yang sentiasa memenatkan SEBABNYA... sekolah yang jauh,kerja yang banyak dan nak melayan kerenah putera-puteri harapan bangsa adakala kita perlu mencari peluang dan ruang untuk melayan perasaan sendiri.Terkadang tak mampu nak menahan kemarahan apabila berada di kelas almaklum walaupun memahami jiwa kanak-kanak memang sentiasa ceria dan bermain merupakan salah satu medannya tetapi bila mengajarnya tidak diberi perhatian dan kecohnya keadaan membuatkan diri terfikir salahku atau salah mereka.Mungkin kaedah atau pendekatan yang diguna tidak bersesuaian atau mereka yang terlebih mainnya...

Cabaran yang cukup besar untuk diriku mengajar si cilik ini,tetapi sesekali memuhasabah diri,inilah dia tugas yang bakal ku pikul tidak lama lagi...mendidik si cilik yang bakal mewarnai dan melakarkan potret generasi,andai salah didikannya maka bersedialah untuk melihat rosaknya sebuah generasi,besarnya amanah ini.

Persiapkanlah diri sebaiknya,tugas ini bukan untuk mereka yang melihat pendidikan sebagai medan terakhir andai tiadanya pilihan kerja atau untuk mengelakkan menganggur apabila tamatnya pengajian nanti tetapi inilah medan untuk seorang yang ingin menyumbang,mendidik bukan sekadar mengajar..

Tatkala dunia dilanda lahirnya kelompok manusia yang hanya menyesakkan keadaan dan mengotorkannya,disinilah letaknya sebuah harapan untuk melihat lahirnya sebuah generasi impian untuk merubah suasana dan keadaan...besarnya amanah kita sebagai bakal guru,tatkala melayu yang dah layu hanya pendidikan yang berteraskan islamlah penyelamatnya.

No comments: