Wednesday, November 11, 2009

ZOOMING MUHASABAH PEJUANG ISLAM

diambil dari blog ust nasarudin tantawi :

Taubat Seorang Pejuang – Ustaz Nasaruddin Tantawi

November 18, 2008 ·

Masih terngiang – ngiang di telinga saya , perkataan yang pernah dipopularkan oleh al Imam Hassan al Hudhaibi . Perkataan ini sering diulang – ulang oleh naqib saya Syeikh Ahmad Laasyin ( beliau pernah dipenjara bersama Asy Syahid Syed Qutb Rhm ) , dulunya beliau adalah Imam Masjid Syahid di Tanta .

Saya lekatkan banner perkataan tersebut di dinding rumah saya sewaktu menginap di Syari’ al Hulwa berhadapan dengan Madrasah Jil Muslim lil Banat di Tanta satu masa dulu . Masih segar pastinya dalam ingatan ini bersama rakan – rakan seperjuangan yang sangat menghayati makna dan maksud perkataan tersebut.

Perkataannya ringkas tapi nyata ia cukup besar maknanya bagi diriku sebagai seorang pejuang . Ianya bagai satu energy yang cukup luar biasa bagi diri saya sewaktu meredah segala cabaran dan merempuh segala halangan untuk berjaya mencapai status seorang pejuang.

Juga masih dalam ingatan ini , sewaktu kami para nuqaba’ menjalani terapi muhasabah di satu subuh yang hening . Naqib saya masa tu Ust. Musthafa Saari dibantu Ust. Zulqarnain Hassan telah membuat dua garis . Satu garis permulaan dan satu lagi garis akhir . Jarak antara garis mula dengan garis akhir sekitar 10 kaki ( lebih kurang 20 tapak ) .

Kami lebih kurang 12 orang ( kalau tak salah ingatan saya ) berbaris digaris mula dengan arahan supaya memberi fokus kepada setiap tapak yang akan kami lakukan menuju ke garis akhir . Itu pun kalau setiap aktiviti dan amal Islami yang dibacakan oleh Naqib satu persatu dengan penuh tertib telah dilakukan oleh kami secara jujur dan benar .

Setiap amal dan aktiviti yang tidak kami lakukan , pastinya ia mematikan langkah kami . Ada 20 amal dan aktiviti yang dibacakan oleh Naqib dan memadai dengan 20 langkah untuk kami sampai ke garis akhir dengan satu amal yang dilaksana bersamaan satu langkah .

Ayat tema kepada terapi muhasabah ini adalah perkataan yang saya maksudkan tadi :
أقيموا دولة الإسلام في قلوبكم تقم على أرضكم
Tegakkanlah Negara Islam di dalam diri kamu nescaya ia akan tertegak di atas tanahair kamu.

Terapi Muhasabah yang Menginsafkan

Di pertengahan jalan menuju ke garis akhir , nyata waktu itu saya agak terkebelakang berbanding sahabat – sahabat yang lain seperti meluru laju kerana setiap amal yang disenaraikan oleh Naqib rupanya dilakukan oleh mereka dengan baik . Sementara saya gagal dalam banyak amal Islami yang sepatutnya menjadi kewajipan kepada kami para nuqaba’ melakukannya.

Ya, saya masih ingat bagaimana saya gagal untuk puasa isnin dan khamis malah saya juga gagal menginfaqkan sebahagian harta yang saya miliki pada minggu tersebut. Kegagalan demi kegagalan sudah pasti mematikan langkahan saya dan akhirnya saya mula menyedari bahawa kedudukan saya dengan garis akhir agak jauh .

Kedudukan ini tentu sahaja menyebabkan naqib saya (amir) tidak berpuas hati dengan prestasi saya selaku salah seorang dari para nuqaba’ harapannya.

Lalu saya disergah oleh Ust. Musthafa . ” Ust. Din ! anta tengok kedudukan anta sekarang , masih terlalu jauh untuk sampai ke garis akhir ! Anta tahu apa maksudnya ? Maksudnya anta gagal untuk layak sebagai seorang pejuang ! “

Saya cuba bertahan . Menahan gelora emosi yang mula diserang rasa bersalah kerana mengabaikan tanggungjawab sebagai seorang pejuang .

Ust Zulqarnain menambah : ” Ust. Din , kalau macam ni keadaan anta macam mana anta nak jadi pemimpin ? Memimpin Gerakan Islam tidak seperti memimpin persatuan kebajikan ! Kenapa minggu ini prestasi amal anta terlalu lemah ? anta lupa tanggungjawab ? anta bermain – main dengan perjuangan ini ? anta ingat nak jadi pejuang cukup setakat pandai pidato ? kemana perginya semua taujihat yang kami berikan kepada anta selama ini ? “

bertalu – talu persoalan diterjah kepada saya oleh Ust Zulqarnain . Perasaan saya makin sukar dikawal dan akhirnya dalam suasana yang penuh hening disubuh hari , saya menangis kesal . saya meraung penuh insaf .

Suasana agak emosional , saya hampir pengsan dalam esakan yang cukup memilukan , mengenang diri yang nyata tidak layak untuk menjadi seorang pejuang sedang saya selalu mendambakan status sebagai seorang pejuang , malah saya bangga memperkenalkan diri kepada sahabat – sahabat bahawa saya adalah seorang pejuang . Saya malu …

Saya ingat lagi , agak lama juga saya diselubungi rasa bersalah dan saya menangis dan terus menangis sehingga memaksa rakan – rakan anggota madrasah Nuqaba’ yang turut menyertai Terapi Muhasabah itu , memujuk dan menyabarkan saya .

Demikian secebis kenangan 14 tahun yang lalu sewaktu saya direkrut dan dikaderkan oleh abang – abang yang lebih senior dalam perjuangan ini . Sebahagian mereka kini menjadi pemimpin , memimpin Gerakan Islam di negeri masing – masing . Pun turut di akui , ada juga mereka yang dulunya mentarbiyah saya , kini mereka hilang dari peta rajah perjuangan di tanahair hari ini . Mungkin mereka berjuang di luar negara . Wallahua’alam .

Bukan Zaman Rekrut
Sekarang saya dan kita semua berada di medan berbanding sebelumnya kita bagaikan berada di kem . Ertinya kita bukan lagi berada di madrasah nuqaba’ dan tidak juga berada di dalam tamrin panjang ( mua’skar ) yang mana kita dibina , dilatih , dibentuk , dikader , ditegur , dimarah , dibimbing , dipimpin , diajar dan dinasihat oleh pimpinan .

Hari ini kita bergerak meredah cabaran dan menyerap tekanan dengan tahap upaya sendiri berbekalkan skima pentarbiyah yang telah diambil sejak sekian lama .

Cukup lama diri ini tidak ditegur , dididik , dimarah , dibimbing , dinasihat , diajar dan dikader seperti dulu . Logiknya , kalau dulu pun ( dalam suasana pengkaderan ) saya masih gagal dalam banyak aktiviti amal islami , bagaimana saya boleh berjaya dalam suasana begitu lama saya tidak dibimbing dan ditegur ?

Taubat
Sukar sungguh untuk layak jadi pejuang yang tangguh dan tahan uji . Mungkin saya boleh berjaya dalam satu bahagian tetapi gagal dalam banyak bahagian yang lain . Berhadapan pula dengan tekanan dan cabaran dari luar serta tidak kurang karenah dalaman yang cukup menguji kesabaran .

Antara yang membuat diri ini sering gagal ialah keupayaan dan stamina diri yang masih lemah dalam menangkis serangan kemahuan ( nafsu ) yang datang dari diri sendiri . Ianya sering memerangkap dan menjadikan diri ini leka dan lalai dari tanggungjawab dan amanah sebagai seorang pejuang dan pemimpin .

Banyak sungguh dosa diri ini ! Ya Allah , Ampunkan daku ! Syaithan tentu saja gembira dengan perkembangan ini . Ya Allah ! Janganlah Kau biarkan diriku yang lemah ini terkapai – kapai dihanyutkan arus leka dan lalai dibuai nafsu .

Ya Rabbi Ya Allah ! Kurniakan hidayahMu buat diri ini agar aku mampu thabat di atas landasan perjuangan suci ini . Biarpun aku tidak layak menjadi pemimpin tetapi jangan sekali – kali kau biarkan aku tidak layak untuk menjadi pejuang agamaMU ya Allah !"

Tuesday, October 13, 2009

SOAL HATI...

Alangkah susahnya mendidik hati..sedangkan ia adalah tempat jatuhnya pandangan tuhan..menjadi wadah rebutan antara malaikat dan syaitan,bila dipuji sombong menghiasi diri,bila diuji pencaci dibenci berdendam sampai mati..didiklah hati menuju jalan kebenaran demi mencari redha illahi...
Antara untaian meseg yang dikirimkan sahabat yang cukup bermakna dan memberi kesan terhadap diri ini.Hati tempat jatuhnya pandangan tuhan cukup menyedarkan diri untuk sentiasa mendidik jiwa agar sentiasa memelihara suatu nikmat yang cukup berharga.

sabda nabi saw:
"Ketahuilah sesungguhnya di dalam tubuh manusia ada segumpal darah, apabila dia baik maka baiklah seluruh tubuhnya, dan apabila dia rusak, maka rusaklah seluruh tubuhnya. Ketahuilah bahwa segumpal darah itu ialah hati."Muttafaq 'Alaih, dari Nu'man bin Basyir, yang merupakan bagian daripada hadith, "Yang halal itu jelas, dan yang haram itu juga jelas"

Itulah hakikat hati yang perlu sentiasa dibajai agar tidak dihinggapi pelbagai kotoran yang yang akhirnya memalitkan diri dengan riak,ujub,takbur,sum'ah dan pelbagai penyakit yang zahirnya tidak kelihatan akan tetapi hakikatnya ia membarah dalam diri dan merosakkan peribadi seseorang individu muslim.

"Sesungguhnya Allah SWT tidak melihat kepada tubuh dan bentuk kamu, tetapi Dia melihat kepada hati-hati kamu." Diriwayatkan oleh Muslim dari Abu Hurairah r.a.

Bagi individu yang secara langsung menginfakkan diri untuk terlibat di dalam amal islami dan amal jamie sifat ini juga memberi kesan langsung tehadap intimaknya seseorang individu terhadap jamaah.Bagaimana keadaan diri apabila cadangan yang dikemukakan tidak diterima oleh pimpinan,ingin menonjolkan diri kerana merasakan diri mempunyai kelebihan,memandang rendah pada individu lain dan banyak lagi yang juga merupakan persoalan yang berkaitan dengan hati dan sekiranya tidak dirawat akhirnya membawa kepada futur dan yang lebih memburukkan keadaan apabila berpaling arah dan akhirnya menjadi musuh kepada jamaah itu sendiri.

Inilah realiti dan hakikat yang berlaku pada hari ini,apabila kepimpinan dikritik dengan mengetepikan adab-adab dalam berjamaah,perbezaan pendapat yang tidak diraikan dan hakikat ini jelas bukan berlaku dalam kalangan ahli biasa, bahkan melibatkan mereka-mereka yang telah melalui proses tarbiah yang berterusan.

Betapa besarnya persoalan yang berkaitan hati...tempat jatuhnya pandangan tuhan yang maha pencipta,hakikatnya hati ini adalah miliknya dan kepadanya segala pengharapan agar hati yang sifatnya mudah untuk berbolak balik, juga mudah terkesan dengan segala noda ini tetap thabit untuk meletakkan jalan iman sebagai landasan dan seterusnya proses tazkiah nafsiah merupakan suatu agenda berterusan yang seharusnya menjadi keutamaan kepada setiap individu muslim dan tidak dapat tidak bagi susuk peribadi yang secara langsung terlibat dengan jamaah islam.

Monday, September 14, 2009

Ramadhan : Batalkah

Puasa Kita Jika…

Oleh : Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

(ULANGAN SIAR PADA 2 SEPT 2008)

Ulama terbilang dunia ketika ini, Dr Yusoff Al-Qaradhawi pernah menyebut dan meluah rasa kurang setuju beliau dengan tindakan para ulama yang terlalu meluaskan perbuatan yang membatalkan puasa. Beliau lebih setuju untuk mengecilkan skop dan ruang lingkup pembatalan puasa kepada perbuatan yang benar-benar terdapat dalil tepat dari al-Quran, al-Hadith dan disepakati ulama sahaja.

Beliau berpendapat perbincangan panjang lebar oleh ulama silam, antaranya para ulama dari mazhab Hanafi dan ulama mazhab-mazhab lain menyebut sekitar 57 bentuk perbuatan yang membatalkan puasa adalah adalah tindakan yang kurang sesuai. Malah ia juga amat digemari oleh ulama masa kini sehingga terdapat yang menghabiskan masa begitu lama untuk merangka fatwa, berijtihad dan meletakkan kaedah bagi sesuatu perbuatan. Adakalanya ia adalah isu yang tidak memerlukan perhatian begitu mendalam.

Masalah ini dilihat semakin bertambah, apabila ijtihad dalam bab ini semakin bercambah hingga menyebabkan kesukaran orang kebanyakkan (awam) menjalankan ibadah ini dengan tenang kerana perincian perbuatan yang membatalkan puasa amat cabang (furu’) dan terlampau banyak. Ia menyebabkan orang awam yang terhad kemampuan, masa dan rujukan sering berada dalam kebimbangan dengan isu batal dan tidak batal puasa ini. Lebih dikesali adalah perbincangan tentang ini juga ada meninggalkan perbincangan yang lebih besar berkenaan Ramadhan. (Taysir al-Fiqh – Fiqh As-Siyam, hlm 86-87)

Sebagai contoh, antara isu terbesar yang patut diberikan fokus mendalam di waktu Ramadhan adalah :-

1) Raih Taqwa : Firman Allah yang mengarahkan kita berusaha meraih taqwa di dalam bulan ini. Perbincangan berkenaan kaedah, cara dan cabaran yang boleh menghalang kita mencapai target ini perlu diberikan perhatian lebih.

2) Bulan Ingatan Fungsi Al-Quran : Firman Allah yang menyebut bahawa Al-Quran diturunkan di bulan Ramadhan ini sebagai petunjuk, dan bukti kebenaran petunjuk dan pembeza di antara haq dan yang batil. Justeru perbincangan berkenaan kemestian umat Islam kembali kepada Al-Quran sebagai satu-satunya formula untuk berjaya sebagai golongan bertaqwa dan selamat dunia akhirat perlu diperhebat.

3) Amaran Terhadap Pengikis Pahala Ramadhan Yang ‘Confirmed’ : Sabda-sabda Nabi berkenaan tindakan yang boleh menghapuskan pahala puasa Ramadhan seperti bercakap kotor, nista, carut dan perbuatan jahat dan keji di waktu bulan ini. Ia perlu dipertekankan kerana ia adalah perkara yang disepakati bakal merosakkan pahala puasa seseorang walaupun ia tidak sampai membatalkan zahir puasanya.

4) Kaedah Penambah Pahala & Redha Allah di Bulan Ramadhan Yang ‘Confirmed’: Sabda-sabda Nabi yang mengandungi janji-janji dan tawaran Allah di bulan ini juga perlu diperluas kepada orang ramai agar semakin ramai yang berpotensi ke Syurga Allah sekaligus melemahkan fungsi Syaitan dan nafsu amarah yang sentiasa ingin mengajak kepada kemaksiatan.

Adapun isu perkara yang membatalkan puasa, sewajarnya ditumpukan kepada hukum yang disepakati sahaja. Justeru, larangan yang disepakati tatkala puasa adalah menahan nafsu syahwat, menanggung lapar dan dahaga serta menahan diri dari bersetubuh dengan isteri di siang hari dengan niat ikhlas ibadat kerana Allah. Inilah yang dijelaskan dari al-Quran dan as-sunnah, demikian juga menjauhi kata-kata nista, bohong, mengumpat, cercaan dan lain-lain dosa anggota demi kerana Allah. Ia disebut di dalam ayat al-Baqarah : 187 dan disokong oleh hadith-hadith yang banyak.

Merokok, keluar darah haid atau nifas dan hilang aqal adalah dipersetujui secara sepakat ulama membatalkan puasa.

Adapun yang tidak disepakati, boleh dibincangkan cuma jangan sampai ia mengambil perhatian utama kita apabila berada di dalam Ramdhan. Sebagai panduan, berikut disertakan beberapa hukum secara ringkas berkaitan puasa yang kerap ditanya oleh orang ramai :-

1) Darah keluar dari tubuh ; samada untuk berbekam, ambil darah pesakit, menderma darah, tercedera, darah dari hidung, tangan dan lain-lain.

Hukumnya : Tidak batal puasa kerana yang membatalkan adalah yang masuk ke tubuh melalui saluran terbuka hingga ke perut dan bukannya ‘yang keluar’ dari tubuh. (As-Siyam Muhdathatuhu wa hawadithuhu, Dr Muhd ‘Uqlah, hlm 215). Manakala pandangan pembatalan puasa dengan berbekam yang berdalil hadith riwayat Abu Daud dan Ibn Majah dengan sanad sohih menurut Imam An-Nawawi, ia telah di pinda (nasakh) dengan hadith dari Ibn Abbas yang menyebut Nabi SAW berbekam dalam keadaan baginda berpuasa. (Riwayat Al-Bukari, 3/43) kerana hadith dari Ibn Abbas ini berlaku tatkala Haji Wida’ dan terkemudian dari hadith yang menyebut batal kerana bekam. (Tasysir al-Fiqh, Qaradawi, hlm 90). Malah ini juga padangan majority mazhab kecuali Hanbali. ( Bidayatul Mujtahid, 1/247)

2) Memasukkan sesuatu ke dalam rongga terbuka dan dikeluarkan kembali tanpa sampai ke perut dan yang seumpamanya di bahagian kepala.

Ia seperti memasukkan alat tertentu ke dalam kemaluan wanita atau dubur ketika proses perubatan yang berkaitan, demikian juga memasukkan jari ke dalam hidung, telinga, mulut dan dubur.

Hukumnya : Tidak membatalkan puasa kecuali jika alatan itu dibiar tinggal di dalam kemaluan tadi, kerana illah @ faktor penyebab batal puasa adalah masuknya sesuatu berfizikal ke perut. Terkecuali juga, wanita atau lelaki yang memasukkan jarinya ke dubur atau kemaluannya dengan tujuan nafsu, maka ia membatalkan puasa, tetapi jika tujuan istinja’ atau membasuhnya maka hukum yang lebih kuat menurut para ulama adalah tidak batal. (As-Siyam, Dr Md ‘Uqlah, hlm 211). Ini juga dipersetujui oleh Syeikh Atiyyah Saqar yang mengatakan masuk sesuatu ke telinga dan hidung yang tidak sampai ke perut atau bahagian otak adalah tidak membatalkan puasa. (Min Ahsanil Kalam fil Fatawa). Tidak dinafikan terdapat fatwa yang mengatakan batal, justeru, nasihat saya adalah lebih baik menjauhinya kiranya tiada tujuan yang agak mendesak. Kerana menjauhi yang khilaf (perbezaan pendapat) itu lebih baik.

3) Pil elak haid untuk puasa penuh :

Hukumnya : Harus dengan syarat tidak membawa mudarat kepada pusingan haidnya, dan memerlukan nasihat doktor Islam yang berwibawa. Namun yang terbaik adalah tidak menyekat haid, dan tidak menganggu kitaran fitrah yang telah ditentukan oleh Allah swt. selain itu wanita sedang haid juga masih boleh melaksanakan pelbagai jenis ibadah.

4) Penyembur gas untuk pesakit lelah :

2SL37-inhaler


Hukumnya : Baru-baru ini pada bulan Julai 2007, Persidangan Majlis Fiqh Antarabangsa di Putrajaya ada membincangkan isu ini. Tidak dinafikan ia satu isu yang amat kerap dibincangkan oleh para ulama seantero dunia dan mereka berbeza pandangan apabila sebahagian menyatakannya batal dan sebahagian lain menolak.

Menurut kajian terperinci bantuan para doktor, mendapati gas semburan itu punyai jisim-jisim putih yang jelas kelihatan jika di sembur di atas kertas. Selain itu, hampir 90 % darinya akan terus masuk ke tekak dan melekat di esophagus dan terus ke perut. Ini bermakna ianya jisim-jisim gas itu masuk ke perut setiap kali semburan. Justeru sudah pasti ia membatalkan puasa. Demikian pandangan awal dari Majlis Fiqh Antarabangsa yang bersidang Juali 2007 baru-baru ini, tetapi kemudiannya mereka menarik balik keputusan mereka untuk dibincangkan lebih terperinci dalam persidangan akan datang.

Bagaimanapun para ulama masih perlu bergantung kepada makumat jelas dari para doktor bagi memberikan fatwa tepat kerana Syeikh At-Tantawi, Syeikh Dr Muhd ‘Uqlah, menyebut hukumnya tidak batal kerana gas itu hanya terhenti di paru-paru dan tidak masuk ke perut. Manakala, ubat lelah jenis hidu melalui hidung adalah membatalkan puasa kerana ia akan masuk ke bahagian kepala. (As-Siyam, Dr Md Uqlah, hlm 226)

Namun jelas para ulama berhati-hati dalam memberikan keputusan dalam hal ini kerana menyedari walaupun serbuk-serbuk dari inhaler tersebut boleh memasuki ruang perut, namun ia adalah satu keperluan buat pesakit athma dan tidak pula dilaksanakan secara saja-saja, bukan pula kerana nafsu lapar.

5) Suntikan ke dalam tubuh melalui tangan, kaki selain rongga terbuka yang asal:

Hukumnya : Terdapat dua jenis : samada untuk berubat atau untuk menguatkan. Jika ia digunakan untuk mengurangkan demam, bius, pain killer dan apa jua tujuan asas perubatan, ia disepakati tidak membatalkan puasa (Al-Qaradawi, hlm 100 ; ‘Uqlah , hlm 226). Demikian juga hukumnya suntikan kalsium dan sebagainya untuk kekuatan badan demi perubatan.

Berkenaan suntikan makanan, air seperti glukos dan sepertinya untuk tujuan perubatan; para ulama sekali lagi berbeza pandangan : Pandangan majoriti adalah : Tidak membatalkan puasa kerana ia tidak masuk ke dalam tubuh melalui rongga terbuka dan ia tidak mengenyangkan serta tidak bercangah dengan hikmah puasa. Ia adalah fatwa oleh Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi, Syeikh Md Bakhit, Syeikh Abd Rahman Taj, Syeikh Ahmad As-Syurbashi, Keputusan Lajnah Fatwa Azhar tahun 1948 (Taysir Al-Fiqh As-Siyam, hlm 100; Fatawa Syar’iyyah, hlm 268 ; Yasalunaka, 5/53 dll ).

Bagaimanapun, suntikan jenis makanan ini membatalkan puasa terutama jika dilakukan secara sengaja untuk melarikan diri dari ujian keletihan lapar dahaga puasa.

6) Berkumur-kumur dan air masuk ke rongga hidung semasa wudhu.

Hukumnya : Tidak membatalkan puasa, cuma jika berlebihan berkumur ulama Syafie mengatakannya terbatal. Justeru, jauhilah berlebihan di ketika puasa dalah lebih baik.

Ia berdasarkan hadith : “Sempurnakan wudhu , basuhlah celah-celah jari jemarimu, dan lebih-lebihkan menyedut air ke hidungmu kecuali tatkala kamu berpuasa ( Riwayat Abu Daud , no 142 ; At-Tirmidzi, 788 ; Al-Hakim, Sohih menurut Ibn Khuzaymah, Ibn Hibban & Al-Hakim dan dipersetujui oleh Az-Zahabi ; albani ; Sohih).

7) Melakukan Maksiat seperti tidak solat :

Hukumnya : Tidak batal puasa menurut majoriti mazhab dan ulama. Akan tetapi dosa maksiat itu akan ditanggung berasingan mengikut jenis maksiat, malah mungkin bertambah besar dosanya kerana mencarik kehormatan Ramdhan. Pahala puasanya pula akan terhapus Selain itu, ia juga mencarikkan keseluruhan tujuan berpuasa iaitu bagi melahirkan insan taqwa dan jauh dari maksiat. (Qaradawi, hlm 104) Nabi bersabda : “Barangsiapa sempat bertemu Ramadhan dan tidak diampun dosanya, maka semakin jauh ia dengan Allah” (Riwayat Ibn Hibban)

8) Mencium lelaki dan wanita semasa berpuasa

Hukumnya : Mencium isteri atau suami tatkala berpuasa, tidak batal menurut majoriti ulama.

Ia berdasarkan beberapa dalil antaranya :-

كان رسول اللَّهِ يُقَبِّلُ وهو صَائِمٌ وَيُبَاشِرُ وهو صَائِمٌ وَلَكِنَّهُ كان أَمْلَكَ لِإِرْبِهِ

Ertinya : “Nabi S.a.w mencium dan bermesra (dengan isterinya) dalam keadaan ia berpuasa, tetapi baginda adalah seorang yang menguasai diri dan nafsunya” (Riwayat Abu Daud, 2/311 ; Syuaib arnaout : Sohih)

Dan satu lagi adalah : -

فجاء شاب فقال أقبل يا رسول الله وأنا صائم قال لا قال فجاء شيخ فقال أقبل وأنا صائم قال نعم قال فنظر بعضنا إلى بعض فقال النبي قد علمت لم نظر بعضكم إلى بعض إن الشيخ يملك نفسه رواه أحمد والطبراني في الكبير وفيه ابن لهيعة وحديثه حسن وفيه كلام

Ertinya : Kami bersama Nabi tiba-tiba didatangi oleh seorang pemuda dan bertanya : Aku berpuasa dan aku mencium isteriku, jawab nabi : Jangan ; tiba-tiba dating seorang tua dan bertanya soalan yang sama : Jawab nabi : Ye ( tiada masalah) ; kami kami saling berpandangan antara satu sama lain, maka nabi berkata :-

“aku tahu apa mengapa kamu saling berpandangan antara satu sama lain, sesungguhnya orang tua mampu mengawal dirinya (nafsu)” (Riwayat Ahmad dan At-Tabrani, sanad terdapat Ibn Lahi’ah yang diperkatakan tentangnya, menyebabkan hadis dianggap dhoif)

Al-Qaradawi pula menambah “berapa ramai orang tua zaman sekarang yang turut tidak mampu mengawal nafsunya ” (Fiqh As-Siyam, hlm 106 )

Kesimpulannya, ia tidak membatalkan puasa dan ciuman sebegini tidak harus jika ia boleh membawa mudarat seperti menaikkan nafsu dan boleh membawa kepada persetubuhan di siang hari ramadhan.

9) Wanita tamat haid

Wanita tamat haid pada waktu malam dan sempat niat pada waktu malamnya sebelum naik fajar subuh. Ia dikira sah walaupun belum mandi hadas. Jika ia tidak sempat berniat sebelum fajar subuh, seperti belum makan dan minum apa-apa pada pagi itu, kemudian pada jam 8 pagi haidnya kering, ia tidak dikira boleh berpuasa pada hari itu kerana tiada niat bagi puasa wajib boleh dibuat selepas terbit fajar.

Demikian juga ditegaskan oleh majoriti ulama (Al-Mughni, Ibn Quddamah, 4/201)

Dalilnya adalah :-

من لم يُجْمِعْ الصِّيَامَ قبل الْفَجْرِ فلا صِيَامَ له

Ertinya : “Barangsiapa yang tidak berniat untuk puasa sebelum fajar, tiada puasa (wajib) baginya” ( Riwayat Abu Daud, 3/108 ; Albani : Sohih )

10) Keluar air mazi

Air mazi adalah air yang keluar dari kemaluan lelaki atau perempuan kerana naik syahwat. Banyak persoalan berkenaan keluarnya air mazi semasa berpuasa, samada ia membatalkan puasa atau tidak.?

Zahir dalam mazhab Hanbali menyatakan, ia membatalkan puasa.

Bagaimanapun mazhab Hanafi, Syafie, Awzai’e, Hasan albasri, As-Sya’bi dan Imam Ahmad dalam satu pendapatnya berfatwa keluarnya air mazi tidak membatalkan puasa. Saya lebih cenderung dengan pendapat ini.

11) Keluar air mani tanpa setubuh

Mencium dan menyentuh sehingga keluarnya mani dengan syahwat adalah membatalkan puasa dan wajib qadha, ia adalah disepakati oleh seluruh ulama.

Adapun keluarnya air mani hanya kerana berfikir lucah dan melihat dengan syahwat, ia tidaklah batal menurut sebahagian ulama termasuk mazhab Syafie, Hanafi. (Al-Mughni, 4/159)

Manakala mazhab Hanbali dan Maliki mengatakannya batal.

Walau bagaimanapun, saya lebih cenderung dengan pendapat yang mengatakannya batal kerana ia benar-benar bercanggah dengan tujuan dan maqasid puasa dalam Islam. Selain itu, ia juga adalah sama dengannya keluar mani kerana sentuhan.

Keluar air mani kerana bermimpi di siang hari Ramadhan atau kerana sakit tertentu. Sepakat ulama menyatakan ia tidak membatalkan puasa.

12) Menelan air liur

Hukum : Ia tidak membatalkan puasa disebabkan terlalu sukarnya untukmenjaga hal seperti ini. (Al-Mughni, Ibn Quddamah, 4/159)

13 ) Mandi

Tiada masalah untuk orang berpuasa mandi, ia tidak membatalkan puasa. Dalilnya adalah hadis yang menunjukkan Nabi s.a.w mengizinkan orang yang junub mandi selepas waktu subuh. Ibn Abbas juga pernah disebutkan mandi ketika berpuasa. Kecuali seseorang mandi sambil mencuri minum sebagaimana yang mungkin dilakukan oleh para remaja dan lainnya, maka ia batal kerana minum dan bukan mandi itu sendiri.

14) Berniat berbuka atau membatalkan puasa sebelum waktu.

Tindakan sebegini adalah membatalkan puasa menurut mazhab Syafie, Hanbali dan Hanafi. Cuma jika dengan segera seseorang itu kembali berniat dan membetulkan niatnya tadi, puasa tidak terbatal.

Justeru, seluruh individu berpuasa wajib menjaga niatnya agar tidak terpesong untuk membatalkannya. Imam Ibn Quddamah menolak pandagan yang mengatakan tidak batal kerana ibadah itu adalah berdasarkan niat seperti solat juga yang akan terbatal jika berniat membatalkannya. (Al-Mughni, 4/175)

Sekian,

Ramadhan Al-Mubarak dan selamat menjalani ibadah puasa untuk semua pengunjung zaharuddin.net

Zaharuddin Abd Rahman

13 Sept 2007

01 Ramadhan 1428 H

http://www.zaharuddin.net/

Thursday, September 10, 2009

Perkara yang Tidak Membatalkan Puasa

Keputusan Seminar Feqh Perubatan ke 9, yang diadakan di Casablanca, Maghribi pada 8-11 Safar 1418, bersamaan 14-17 Jun 1997 :

(Anjuran Institut Kajian Sains dan Perubatan Sultan Hassan II dengan kerjasama Akademi Fiqh Islam serta WHO -World Health Organization)

Ahli majlis/peserta seminar tersebut telah sepakat bersetuju bahawa perkara-perkara berikut TIDAK MEMBATALKAN PUASA.

1. Ubat titis mata, titis telinga dan basuh telinga

2. Ubat tablet bawah lidah yang digunakan oleh pesakit Angina (Jantung). [contoh: Sublingual Gliceryl Trinitrate]

3. Memasukkan ubat melalui faraj, memasukkan alat perubatan, membasuh, memasukkan spekulum dan jari doktor atau bidan semasa pemeriksaan vagina (sebelum bersalin) [contoh: vaginal examination, speculum examination, cervagem]

4. Memasukkan teropong ke salur kencing lelaki atau perempuan untuk penyediaan x-ray. [contoh: cystoscopy]

5. Menampal, mencabut, mengorek dan mencuci gigi atau menggunakan alatan dan berus gigi, dengan syarat TIADA apa-apa bahan yang memasuki perut dari prosedur tersebut. [contoh: Dental procedure]

6. Suntikan melalui kulit, otot, sendi atau pembuluh darah, KECUALI memberi makanan melalui pembuluh darah. [makanan i.e Total Parenteral Nutrition regime. Not sure about IV drips, vitamins, glucose, but if needed for therapeutic purposes, then it is Harus]

7. Penderma atau menerima pemindahan darah

8. Oksigen dan gas bius

9. Semua jenis bahan yang boleh menyerap ke dalam badan melalui kulit seperti krim, jelly atau plaster berubat

10. Mengambil sampel darah untuk ujian makmal

11. Sesalur dan bahan perantara untuk arteriography (pemeriksaan x-ray khas jantung) atau organ lain. [contoh: Angiography, contrast for imaging]

12. Teropong dalam rongga perut (endoskopi) untuk mencari punca penyakit.

13. Membasuh mulut, berkumur atau semburan mulut, dengan syarat tiada bahan masuk ke dalam perut. [contoh: Ear Nose Throat examination]

14. Teropong ke dalam salur peranakan atau memasukkan alat kedalamnya, (contoh: Intra Uterine Contraceptive Device)

15. Mengambil tisu (biopsi) hati atau organ lain.

Sementara iu majoriti peserta (terdapat minoriti yang tidak bersetuju ) menambah perkara berikut TIDAK MEMBATALKAN PUASA [No 16 sehingga 20]

16. Ubat titis hidung, semburan hidung dan ubat sedut

- Bagi penyakit asma atau lelah, amalan penggunaan inhaler tidak membatalkan puasanya kerana yang disedut itu ialah gas dan untuk tujuan perubatan. Ini adalah fatwa kebanyakan ulama masakini seperti Sheikh Ben Baz dan merupakan pendapat majoriti ulama yang bersidang di Seminar Feqh Perubatan ke 9.

- Keharusan penggunaan inhaler bagi pesakit asma juga harus berdasarkan fatwa umum dalam masalah ini oleh Syeikhul Islam Ibn Taymiyah. Keharusan ini meliputi teknik perubatan yang tidak menggunakan makanan atau minuman. Jika dari jenis debu maka diharuskan.

- Imam Ibn Hazm al-Andalusi (Kitab al-Muhalla) juga berpendapat tidak batal puasa dalam urusan perubatan termasuk suntikan atau menghirup serbuk.

17. Suntikan ke dalam dubur, teropong dan pemeriksaan digital ke dalam dubur.

18. Pembedahan yang melibatkan bius sepenuhnya jika pesakit mengambil keputusan untuk berpuasa

20. Penggunaan teropong perut, dengan syarat tidak memasukkan apa-apa bahan cecair atau bahan seumpamanya ke dalam perut [tidak pasti: saline for washout]

Monday, July 27, 2009

Minggu Yang Dihiasi Program

Alhamdulillah buat kesekelian kalinya satu minggu telah dipenuhi dengan pelbagai program.Belum sempat merebahkan diri untuk untuk merehatkan badan,muncul pula program lain yang memerlukan diri untuk memberikan komitmen.Dua program yang merupakan aktiviti wajib yang menjadi rutin diri sebagai mahasiswa institut perguruan dan satu lagi merupakan satu program jamaah yang sengaja diwajibkan.Program Bina Insan Guru yang menjadi program wajib untuk setiap semester bagi mahasiswa program ijazah sarjana muda manakala program jamaah merupakan suatu wasilah untuk sentiasa mengikat diri dengan amal Islami dan Jamaie.

Gambar semasa menjadi fasilitator di Sk Rendah Agama Kg. datuk Abu Bakar Baginda,Bangi,Selangor.

dikelilingi oleh adik-adik pelajar yang sentiasa menunjukkan
wajah yang penuh ceria


Inilah gambar-gambar yang sempat diambil semasa aktiviti bersama keluarga angkat di Kg.Janda Baik,Bentong,Pahang.

bersama ahli kumpulan:duduk dari kiri Husni dan saya
berdiri di belakang dari kiri Hafizah,Hazirah,Sadrina dan Aziah


dah penat buat kerje...tiba masanya untuk menikmati juadah

bergambar bersama ayah dah ibu angkat tercinta...
walau hanya seketika,tautan ukhwah menjadikan kita umpama
sebuah keluarga Ustaz Rahim dan Mak Cik Marniati


Ini pula gambar sekitar mukhayyam bersama-sama ikhwah PEMBINA DHL yang diadakan bertempat di Linggi,Melaka.

sesi menunjukkan bakat..he3

jeng,jeng,jeng....akhirnya inilah hasilnya

waktunya telah tiba...

tugasan yang perlu dilaksanakan semasa aktiviti kembara

pengisian rohani bertajuk Islam Adalah Penyelesaian oleh Ustaz Abdul Hakam Jaafar

pemandangan senja Selat Melaka

Monday, July 20, 2009

Tatkala Ujian Menimpa...

Setelah sekian lama menyepi,terlalu malas untuk menulis ditambah dengan pelbagai ujian yang menimpa diri membuatkan tahap kemalasan itu makin bertambah.Malam ini aku cuba gagahkan diri untuk menulis beberapa perkara yang terbuku di hati dan dah lama muncul di benak fikiranku ini.

Pertamanya bila diri kita dilanda dengan ujian walaupun ia tidaklah sebesar manapun,tetapi percayalah sebenarnya kita begitu mengharapkan sokongan orang sekeliling.bukan mengharapkan pertolongan tetapi mengharapkan hanya sekadar sokongan.tatkala datangnya dorongan dan semangat itu membuatkan diri kita yang tidak dapat lari dari sifat lemah ini mepunyai sedikit kekuatan untuk kembali mempunyai semangat atau bangkit dari ujian yang menimpa.Tetapi bila kita mengharapkan sesuatu yang bukan milik kita,adakalanya ia tidak kunjung tiba bak kata Prof.Madya Dr Fauzi Deraman(pensyarah untuk subjek mustalah hadithku di UM)" sabar je la".

Adakalanya tautan ukhwah yang dibina kononnya atas dasar iman dan takwa adakalanya hanya bersifat retorik semata-mata.Berbuih mulut melafazkan ikrar tanda kita bersaudara tapi pedih sungguh bila berada dalam situasi memerlukan,dorongan dan semangat pun tak terkata.Aku insan biasa,dah biasa dengan pelbagai kesusahan dan tidak mengharapkan pertolongan sesiapa tetapi andai kita bersaudara kenapa tidak ditanya khabar berita.Mungkin juga,aku ini hanya melukut ditepi gantang,bila susah baru mencari teman,mungkin juga itu suatu kesilapan diri INSAN yang serba kekurangan ini.

Keduanya,bila diri diuji Allah dengan ujian kesakitan(demam sikit je pun),jangan mudah melatah..terimalah ujian itu sebagai suatu tanda betapa kasihnya pencipta terhadap diri kita.Tatkala diri tidak terlepas dari melakukan noda peringatan datang sebagai suatu tanda kita telah terleka juga sebagai suatu kaffarah terhadap dosa yang kita lakukan samada secara sedar atau tanpa sedar.Itupun kalaulah kita ni jenis manusia yang jenisnya suka berfikir atau dengan kata lainnya manusia yang Allah gelarkan dengan gelaran ulul albab tetapi kalau yang jenis yang malas nak fikir ni jadilah golongan yang sebaliknya.

Walau apapun yang terjadi dalam hidup ini anggaplah ia sebagai suatu proses untuk mematangkan diri kita sebagai manusia,dengan ujianlah membuatkan diri kita berfikir,merenung dan mungkin juga menilai sejauhmana kekuatan diri kita bila diasak,kalau yang kecil pun dah merebahkan diri kita,bila tsunami melanda alamatnya tiada apa yang tersisa la jawabya.

Thursday, July 9, 2009

Surat Tok Guru Nik Aziz Kepada PM

Yang Amat Berhormat
Datuk Seri Mohd. Najib bin Tun Abdul Razak
Perdana Menteri Malaysia
Jabatan Perdana Menteri
Bangunan Perdana Putra
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62502 PUTRAJAYA

Assalamualaikum WM WB.

Semoga YAB. Dato’ Seri sentiasa berada di dalam kesejahteraan dan beroleh petunjuk yang berpanjangan dari Allah SWT dalam memimpin Negara.

YAB Dato Seri,

Cadangan Mengadakan Debat Ilmiah Isu UMNO Parti Menolak Islam

Dengan segala hormatnya, di maklumkan bahawa saya ada menerima khabar tentang laporan polis yang dibuat oleh anak buah di Kelantan Dato’ Seri berhubung dengan perkara di atas. Pada dasarnya, saya lebih banyak berlapang dada.

Mengikut laporan, kononnya saya telah menghasut dengan mengatakan bahawa UMNO sebuah parti yang sesat. Di sini, izinkan saya tegaskan sekali lagi bahawa “mana-mana faham yang menolak Islam (termasuk UMNO) – sememangnya kita panggil ajaran sesat”. (lihat Utusan Malaysia muka surat 6, 27 Jun 2009).

Sebagai penjelasan, mari kita mulakan begini. Pertama, dunia ini bukan dibuat oleh manusia atau terjadi sendiri. Ia ada penciptanya dan tuannya yakni Allah. Oleh sebab itulah kita tidak boleh buat pandai-pandai, melebihi dari apa yang menjadi kehendak “Tuan Punya” yang menjadi tuan rumah kepada seluruh alam ini.

Kedua, al-Quran menetapkan bahawa manusia, tanpa mengira bangsa , bahasa dan keturunan adalah menjadi khalifah-Nya. Kepada manusia pertama iaitu Adam ‘alaihissalam, Allah SWT telah menetapkan bahawa sebarang perbalahan yang berlaku di antara anak buah kamu (lihat sebahagian surah al-Baqarah Ayat 36) akan menjadi reda dan tenang (lihat pula sebahagian Surah al-Baqarah Ayat 38)sekiranya kamu menuruti hidayah-Ku. Atau, maksud kedua-dua perkara ini ada dirangkumkan dengan penuh didalam surah Thoha yang bermaksud, “Allah berfirman:turunlah kamu berdua dari syurga bersama-sama , sebahagian kamu menjadi musuh bagi sebahagian yang lain. Maka, jika datang kepada kamu petunjuk dari-Ku, lalu barangsiapa yang mengikuti petunjuk dari-Ku, ia tidak akan sesat dan celaka.”(Lihat surah Thoha Ayat 123). Ini adalah benda yang menjadi tugas utama yang amat penting para Nabi sejak daripada zaman berzaman termasuk Nabi Muhammad SAW.

Nabi SAW mewajibkan kita membaca Fatihah dalam sembahyang. Di dalam Fatihah, telah ditetapkan tiga perkara pokok. Satu laluan yang betul dan dua yang salah. Ayat “si ro thollazi na an ‘am ta ‘alai him” yang menuntut jalan yang lurus adalah betul manakala ayat “ghoiril maghdhu bi ‘alaihim waladdhol liin” adalah yang salah seperti yang di maksudkan. Aneh, bahkan silapnya Umno ialah Umno tolak yang betul iaitu “siro thollazi na an ‘am ta ” yang menjadi jalan Nabi-Nabi iaitu menolak Islam dan mengambil sistem sekular barat yang tidak pasal-pasal menimbulkan pecah-belah teruk di kalangan seluruh orang Melayu dan orang Islam bukan Melayu di Malaysia. Ini termasuk jugalah perpecahan antara orang Islam dan Non –Islam di negara kita.

Lebih buruk apabila semuanya ini menjadikan orang-orang yang belum Islam terkapai-kapai; yang mana yang sebenar samaada Islam atau sekular. Hasil daripada inilah saya rasa sudah sampai masanya untuk mengajak Presiden Umno yang menjadi Perdana Menteri sekarang ini bersemuka dengan saya di atas dasar “waja dil hum billati hiya ahsan” yang bermaksud, “serulah manusia pada jalan Tuhan-mu dengan hikmah dan nasihat yang baik “(Sebahagian dari maksud surah an-Nahl Ayat 125).

Persoalan yang ada di hadapan kita sekarang ialah kenapa Umno tolak Islam sedangkan Islam adalah jalan yang bersifat “siro thol mustaqiim”? Bahkan, sikap Umno melawan PAS sedangkan PAS yang ditubuhkan sejak 1951 meletakkan Islam sebagai dasar adalah sebuah kekeliruan yang cukup dahsyat. Pegangan Umno yang menolak jalan yang lurus inilah yang saya ertikan sebagai boleh membawa kepada perpecahan dan kesesatan.

Menyamakan atau membandingkan ajaran Ayah Pin atau komunis dengan UMNO yang menolak Islam adalah sekadar mematuhi kaedah al-balaaghah. Ini penggunaan perumpamaan atau kiasan semata-mata. Jauh dari segi maudhu’, ia bertujuan untuk menjelaskan bagaimana aliran asal sekularisme yang menolak agama khususnya Islam dari pemerintahan. Ini punca sebenar atau ibu kepada segala kesesatan. Apabila sekularisme itu adalah faham yang sesat, maka tidakkah faham kebangsaan yang merupakan cabang dari ajaran sekular bawaan Parti Kebangsaaan Melayu Bersatu (UMNO) itu juga turut sesat?

Seperti yang kita sedia maklum, perdebatan diterima oleh Islam dan diterima oleh demokrasi. Ia perkara fitrah dan perkara sedunia. Contoh terdekat ialah perdebatan antara Obama dengan saingan beliau dari parti Republikan. Begitu juga dengan debat antara calun-calun Presiden Indonesia terkini yang sedang berlangsung di Jakarta yakni antara regu Susilo Bambang Yudhono/Boediono, Megawati Soekarnoputri/Prabowo Subianto dan Jusuf Kalla/Wiranto.

Jika di Eropah dan negara negara demokrasi yang lain, debat lebih ditumpukan kepada perkara-perkara cabang yang bersifat keduniaan semata-mata maka apa salahnya jika kali ini kita perbahaskan perkara pokok yang menyentuh aqidah? Masalah yang saya bawa ini adalah perkara aqidah yakni persoalan tunjang yang menyentuh kedua-dua kepentingan secara bersekali, dunia dan akhirat.Jika tidak betul aqidah, sembahyangpun tidak diterima. Dunia demokrasi yang sekular; mana ada pedulikan masalah aqidah dan

persoalan “sesat tak sesat”? Soal sesat atau tidak, ini istilah ugama. Ini bukan isu perlembagaan dan undang-undang.

Sesat seperti yang terdapat di hujung surah al-Fatihah (adho- Lliin) bererti dholalah yakni tidak bertemu atau berjumpa jalan.Kita perlu sama-sama sedar bahawa jalan yang boleh diharap hanyalah jalan yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW. Ini persoalan “huda llil muttaqiin” yakni jalan yang menjadi petunjuk bagi mereka yang bertaqwa (lihat sebahagian maksud al-Baqarah Ayat 2). Tak turut jalan inilah apa yang dipanggil sesat.
Tidak timbul sama sekali soal menghasut atau mencetuskan keresahan. Ini isu ugama sepenuhnya. Ini persoalan teguran dan dakwah.

Demi mencari kejernihan dan menghentikan polemik, saya mohon mencadangkan sebuah debat ilmiyyah dianjurkan dalam tempoh terdekat kearah menjelas dan merungkai segala kemusykilan dari kedua-dua perspektif parti bertajuk “kerana apa Umno tolak Islam dan kerana apa Umno lawan PAS”; tidak lebih daripada itu. Insya Allah, saya bersedia untuk bersama Dato’ Seri Perdana Menteri dalam majlis berkenaan tanpa meletakkan sebarang syarat. Lantiklah mana-mana mufti atau salah seorang sarjana yang faqih lagi amanah, baik dari dalam mahupun luar Negara untuk menjadi pemudah cara yang adil bagi tujuan ini. Tempat yang sesuai boleh ditetapkan oleh pihak Dato’ Seri, baik di Kuala Lumpur atau di mana-mana. Hari dan masa juga adalah mengikut kelapangan dan keselesaan YAB. Saya boleh mematuhi kepada apa jua ketetapan asalkan Dato’ Seri bersedia untuk bersama dalam sebuah rapat ilmiyyah untuk dibuat siaran langsung demi manfaat Negara.

Seluruh rakyat akan menjadi hakim di atas pelbagai sandaran yang saya maksudkan ketika mengatakan apa yang telah saya sebut mengenai fenomena UMNO dengan persoalan kesesatan ini.

Jadi, sekali lagi saya dengan ikhlas mengangkat cadangan ini agar sudilah apa kiranya YAB. Dato Seri menerima pelawaan ini mengikut kesesuaian tarikh Dato” Seri demi kebaikan bersama. Semoga diizinkan Allah. Terima kasih, Wasalam.

Nik Abdul Aziz bin Nik Mat

sumber:
http://www.blogtokguru.com/pages/posting/17/surat-debat-tok-guru-kepada-pm

Thursday, July 2, 2009

Kerana Ia Percuma..

Kerana ia percuma,
yang melihat hanya mata tapi hati tidak merasa.

Kerana ia percuma,
begitu senang diperolehi dan begitu senang dilupa.

Kerana ia percuma,
kekaguman hanya pada zahirnya tapi lupa pada yang mencipta.

Kerana ia percuma,
datang perginya hanya dipandang sebelah mata.

Tetapi beruntunglah insan yang menyedari dirinya sebagai seorang hamba,setiap yang diperoleh dimanfaat sebaiknya,kerana dia adalah insan hina tiada apa yang istimewa melainkan semuanya hanya kurniaan tuhan yang maha pemurah lagi maha mengasihi hambanya..

Saturday, June 20, 2009

Sistem pendidikan negara hanya berjaya daripada espek meterial

Nyza Ayob
Sat Jun 20, 09

KUALA LUMPUR, 20 Jun (Hrkh) - Sistem pendidikan di Malaysia hanya berjaya daripada aspek material tetapi gagal dalam mengetengahkan aspek pembangunan manusiawai atau pembangunan insan.

Demikian ditegaskan Pengerusi Lajnah Pendidikan PAS Pusat, Dato' Abu Bakar Chik sebagai respons kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Malaysia dikagumi dan disanjung tinggi sebagai salah sebuah negara ahli Komanwel yang jauh ke hadapan dalam bidang pendidikan berbanding negara lain.

Jelas beliau, pembangunan modal insan ialah kemampuan individu mengurus diri dan mengurus negara sehingga membawa kesejahteraan.

Beliau berpandangan individu yang dapat menjejakkan kaki di pusat-pusat pengajian tinggi, semakin hari dilihat tidak dapat menguruskan diri ke arah yang lebih positif.

"Hari ini kita lihat tidak kurang dua juta penagih dadah, tidak kurang dua juta yang minum arak dan tidak kurang dua juta yang mengalami tekanan mental. Jadi ini bermakna satu perlima daripada jumlah penduduk yang mengalami masalah sakhsiah diri.

"Ini berkaitan dengan pendidikan. Dan kesan daripada sistem pendidikan yang tidak menekankan pembangunan manusiawi inilah akan menyebabkan adanya individu yang dikatakan berpendidikan tinggi tetapi terlibat dengan gejala rasuah serta penyalahgunaan kuasa," katanya.

Sehubungan itu beliau menekankan, pihak kerajaan khususnya Kementerian Pendidikan tidak harus hanya berbangga dengan kemudahan teknologi maklumat yang dikatakan salah satu kaedah pendidikan, tetapi harus menilai kembali pembentukan jati diri serta akhlak kepada setiap pelajar.

Thursday, May 28, 2009

Selamat Bercuti...

Tulisan ini ditulis setelah diri ini menjejakkan kaki ke bumi tanah tumpah darah tercinta,bumi bertuah Serambi Mekah..negeri kelahiran dan kesayanganku Kelantan Darul Naim.Setelah berhempas pulas mendepani cabaran dan pahit getir sepanjang SEMESTER 3 dan akhirnya menghadapi saat-saat sukar iaitu menhadapi peperiksaan akhir semesta yang mencemaskan(terutamanya kertas Bahasa Arab,hu3).Kini tibalah saatnya untuk semester ini melabuhkan tirainya.Semester baru pula kan kunjung tiba.

Untuk semester yang bakal menjelma ni... aku begitu mengharapkan segala azam dan perancangan yang tak sempat untuk aku laksanakan(self planing) pada semester 3 yang lepas mampu untuk aku penuhi pada semester yang baru nanti.

Cuti tetap cuti...semoga cuti yang singkat ini dapat aku manfaatkan dengan sebaiknya dan perancangannya ingin mengisi hard disk mindaku yang dah lama kosong ni dengan membaca beberapa buah buku yang dah lama dibeli tapi tak sempat-sempat nak dibaca.

Pe pun ku ucapkan selamat bercuti buat rakan-rakan seperjuangan,semoga pengisian diwaktu cuti ini bermanfaat dan dapat dikongsi bersama bila kita berada di bumi IPGM-KPI nanti.SEMOGA KITA BERTEMU LAGI DI SEMESTER BARU NANTI..

Berpelajaran Tidak Berpendidikan

“Ramai yang beranggapan bahawa kalau belajar Sains dan Matematik, boleh jadi kaya. Boleh buat duit. Orang sudah tidak pentingkan bidang Sejarah, bidang Geografi. Geografi sudah hampir tiada di sekolah sebab ia tidak mendatangkan keuntungan”, rungut Prof. Khoo Kay Kim dalam Buletin Utama malam tadi.

Saya tidak mampu berkata apa-apa kecuali mengangguk dan terus mengangguk.

Mengangguk setuju dan mengangguk kecewa.

Hari ini Buletin Utama membangkitkan isu kegagalan sistem pendidikan kita berfungsi melahirkan modal insan, sebagaimana yang diharapkan oleh negara.

Pelajar hari ini berpelajaran tetapi tidak berpendidikan.

Apa maknanya itu? Biar pun saya sedikit kebingungan dengan penjelasan Professor Diraja Tun Dr. Ungku Abdul Aziz tentang beza berpelajaran dan berpendidikan, tetapi mesejnya jelas. Kita mengukur kecemerlangan dari jumlah A yang terkumpul, hingga ada sekolah yang menyekat pelajar dari mengambil mata pelajaran tertentu di dalam peperiksaan SPM, demi untuk tidak menjejaskan rekod cemerlang sekolah!

Lupakah kita kepada berita terburuk sepanjang 2007 apabila S. Subashini, 12, dari Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil Ladang Sempah ditemui mati, membunuh diri kerana gagal mendapat A dalam kesemua peperiksaan UPSR yang lalu.

Sejauh mana isu ini diperbahaskan?

Sejauh mana kematian S. Subashini dibedah siasat puncanya? Atau ia hanya sekadar satu isu yang datang dan pergi? Tidakkah gila masyarakat kita hari ini, boleh melupakan kematian seorang anak muda seusia 12 tahun yang mati kerana kurang cemerlang dalam UPSR?

Sesungguhnya berita itu benar-benar menjadikan saya kecewa dan hampir putus harapan terhadap masa depan negara ini. Lebih-lebih lagi dengan komen simplistik semua pihak yang ditemui oleh pihak media. Sedangkan kes adik S. Subashini sepatutnya menggegarkan seluruh sistem pelajaran Malaysia, izinkan saya menggunakan perkataan rasmi ‘pelajaran’ biar pun jiwa ini lebih mencari nilai sebuah ‘pendidikan’.

Modal insan bukan bertujuan untuk melahirkan pekerja semata-mata. Kita sepatutnya berusaha memastikan adanya generasi muda yang boleh berfikir dan mencipta idea. Itu tujuan terpenting bagi mana-mana sistem pendidikan bagi sebuah negara”, komen Profesor Khoo Kay Kim lagi.

Dan saya terus kecewa dan berduka di depan televisyen.

Siapakah yang peduli kepada saranan beliau?

Siapakah yang mahu bersungguh-sungguh berfikir tentang hal ini?

HARAPAN DARI SEBUAH PENDIDIKAN

Saya teringat kembali kepada presentation saya semasa menjadi panelis bagi Seminar Ibn Khaldun II yang diadakan bulan lalu di Institut Integriti Malaysia. Saya memberikan penekanan kepada aspek pendidikan dalam menjawab soalan “Islam: A Blessing to Malaysians?

“Biar pun saudara Wan Saiful Wan Jan mempersoalkan kelebihan yang dinikmati oleh orang Islam dalam mata pelajaran Pendidikan Agama Islam, sedangkan pembayar cukai Malaysia lain yang Hindu, Kristian dan Buddha dirangkumkan dalam satu kategori dan diberikan pendidikan MORAL, saya tidak dapat melihat ia sebagai suatu kelebihan bagi umat Islam di Malaysia. Bahkan mungkin mata pelajaran itulah punca kepada masalah mengapa kita sulit untuk menjawab ISLAM: A BLESSING TO MALAYSIANS?”, saya memulakan ucapan.

Sejauh manakah pendidikan Islam di Malaysia berjaya melahirkan Muslim yang boleh menjustifikasikan Islam sebagai rahmat kepada seluruh rakyat Malaysia (boleh juga dibaca sebagai wa maa arsalnaaka illaa rahmatan lil ‘aalameen)?

Saya lontarkan isu ini kerana saya tidak melihat kecenderungan masyarakat kita untuk meletakkan pendidikan sebagai suatu keutamaan dalam menggarap masalah-masalah yang wujud di negara kita. Semuanya mahu diselesaikan dengan politik, ketika politik kita gersang dari integriti dan kejujuran. Masakan tidak, jika dulu parti politik banyak digerakkan oleh guru selaku pendidik, tetapi kini trend berubah kepada kemenangan politik bagi yang punya wang dan sokongan mereka yang punya wang. Itu sahaja sudah cukup untuk menjelaskan warna politik negara kita.

Apabila saya sebutkan pendidikan, saya maksudkan ia sebagai pendidikan formal dan tidak formal. Malah saya lebih menjurus kepada mengharapkan agar kita kembali kepada fungsi pendidikan tidak formal yang menjadi tanggungjawab setiap individu. Ibu bapa ada tanggungjawab pendidikan kepada anak-anak, imam dan paderi ada tanggungjawab mendidik pengikut masing-masing, dan seterusnya mereka yang mempunyai minda kritis mempunyai tanggungjawab untuk membawa pemikiran mereka kepada masyarakat melalui seminar, dialog, perbincangan yang merupakan sebahagian daripada maksud pendidikan.

Tetapi kita tidak minat dengan semua itu.

MEMPOLITIKKAN SEGALANYA

Kita lebih cenderung untuk mensensasikan apa sahaja yang boleh melakukan surat khabar.

Asalkan ada sahaja isu yang muncul, semuanya mahu ditangani dengan kuasa, dengan politik dan kemudian semuanya berakhir sebagai berita sensasi dan tidak ada apa-apa yang dapat diketengahkan sebagai bahan untuk mendidik masyarakat.

Ada buku yang pelik sedikit, haramkan!

Ada sahaja wacana yang lain dari definisi rasmi, ban!

Timbul isu penggunakan kalimah Allah dalam literasi Kristian, sekat, haramkan, saman… segala-galanya disensasikan dan berakhir dengan sentimen yang tidak punya apa-apa nilai pendidikan.

Malah kadang-kadang kita begitu gelojoh mahukan hasil tanpa mahu melalui prosesnya. Saya meragui rasionalnya permintaan Luthfi Assyaukanie dari Jaringan Islam Liberal yang mahukan dialog dihentikan, sebaliknya terus sahaja kepada menghasilkan polisi kebebasan beragama kerana baginya, dialog itu membuang masa.

Saya 50-50 dalam mengiya dan menidakkannya.

Dialog membuang masa, jika kita sensasikan apa sahaja yang ingin dibicarakan. Kita berdialog bukan untuk mendidik dan tanpa ketulusan motif. Kita pilih tajuk-tajuk yang mencetus emosi masyarakat dan kemudian kita memuncung bibir apabila dialog gagal menghasilkan apa-apa.

DIALOG POLISI

Tetapi semasa Seminar Ibn Khaldun II berlangsung, saya cuba meminjam pengalaman ketika mengendalikan dialog antara agama ketika saya bertugas sebagai Minister of Religion di Belfast Islamic Centre, Ireland Utara. Dialog itu bukan dialog teologi tetapi ia adalah dialog polisi. Kita bukan berhasrat mahu mengheret agama bertanding di medan dialog tentang siapa benar dan siapa batil, tetapi mengajak pandangan agama dikongsi bersama untuk mencari formula penyelesaian kepada isu Euthanasia. Memanfaatkan agama untuk menghasilkan polisi yang boleh disepakati bersama.

Tiada siapa yang membawa superiority attitude dalam dialog berkenaan.

Wakil Protestan dan Katholik memberikan pandangan berdasarkan kepercayaan masing-masing, dan saya memberikan pandangan berdasarkan prinsip-prinsip Islam. Hasilnya kami dapat mengutip beberapa pandangan bernas dari kesemua wakil untuk diajukan kepadaNational Health Service (NHS) sebagai polisi kesihatan dalam kes Euthanasia.

Ia suatu pengalaman berharga.

Pengalaman yang memberikan keyakinan kepada saya bahawa seteruk mana sekali pun polemik politik, ekonomi dan sosial masyarakat, sinar harapan tetap ada di dalam pendidikan.

Semua pihak harus kembali kepada tugas yang lahir bersama tujuan hidup kita… mendidik yang makruf dan menegah yang keji. Jalannya adalah pada mendidik masyarakat.

Tetapi apabila pendidikan diinstitusikan secara membuta tuli, ramai yang melihat pendidikan sebagai tugas guru dan sekolah, manakala sekolah pula menunding jari bahawa ibu bapa adalah guru pertama buat anak-anak mereka. Segalanya berakhir dengan tiada siapa yang memberikan sepenuh hatinya kepada komitmen mendidik.

Semakin bertambah ilmu dan maklumat masyarakat, tindak tanduknya semakin dungu dan tidak masuk akal.

SERANGAN SOCRATES

Inilah yang menjadi kritikan Socrates terhadap golongan Sophists dan relativism mereka dalam menangani pendidikan.

“Apakah tujuan hidup ini?”

“Apakah nilai yang sepatutnya dipegang oleh seorang manusia dalam hidup ini?”

“Bagaimanakah seorang manusia itu boleh menyempurnakan karaktor dan personalitinya?”

Persoalan sebegini terabai tanpa perhatian. Semuanya ke arah melahirkan ‘pekerja’, melahirkan ‘ahli politik’ yang licik dan bijaksana.

Sedangkan Socrates berjuang bermati-matian untuk memberitahu masyarakat Athens bahawa matlamat pendidikan adalah untuk menyempurnakan watak seorang manusia, memulihkan akal agar terguna secara bijaksana dan melatih murid-murid agar berdialektik dan tidak kekok mengemukakan soalan dalam mencari kefahaman.

Tetapi seruan Socrates tidak diendahkan.

Akhirnya pada usia 70 tahun, Socrates telah dikenakan tuduhan merosakkan pemikiran anak-anak muda di Athens, bahkan mengimani Tuhan lain yang bukan Tuhan rasmi masyarakat arus perdana.

Tidakkah itu sejarah yang berulang?

Bahawa masyarakat kita juga menuju ke arah yang sama.

Jika segala-galanya berorientasikan keuntungan semata-mata… tidak hairan ilmu agama menjadi beku tanpa makna, ilmu sains kemanusiaan terabai tanpa perhatian… kerana yang diutamakan hanyalah untuk melahirkan ‘pekerja’, dan ahli politik yang licik dan bijaksana… bukan pemikir yang sering dituduh sebagai peracun minda.

SAYA HIDUP UNTUK MENDIDIK

Biar pun profesyen saya bukan sebagai seorang guru, tetapi sebahagian maksud hidup saya adalah untuk membentuk dan mendidik manusia… biar pun terpaksa ‘meracun’ minda mereka.

ABU SAIF @ www.saifulislam.com

Saturday, May 16, 2009

SELAMAT HARI GURU

Tanggal 16 Mei setiap tahun merupakan tarikh keramat menandakan berlangsungnya sambutan hari guru peringkat kebangsaan yang saban tahun disambut di negara kita dan pada tahun ini tema yang dipilih ialah "Guru Pembina Negara Bangsa" .Maka bertimbun-timbunlah ungkapan-ungkapan selamat hari guru yang berkumandang melalui pelbagai medium sebagai menandakan betapa tingginya penghargaan dan pengiktirafan kita terhadap jasa,pengorbanan dan ilmu yang tanpa jemu dicurahkan oleh insan yang bergelar guru.


Terkenang waktu persekolahan dulu,setiap kali hadirnya hari guru..datangnya hanya sebagai satu keseronokan,majlis diadakan bermakna tiadalah kelasnya dan merupakan satu waktu yang amat sesuai untuk dijadikan alasan untuk tidak menghadirkan diri ke sekolah.Tetapi bila semua itu telah berlalu(meninggalkan alam persekolahan),kerinduan hadir untuk mengungkapkan ucapan selamat hari guru,terima kasih cikgu tatkala terkenangkan pengorbananmu oh guru-guruku...terutamanya Ustaz Yasin guru Bahasa Arabku,Cikgu Mashitah guru Sejarahku,Ustazah Nornazalelawati guru Pendidikan Al-Quran dan Sunnahku dan ramai lagi guru-guru yang lain.Munkin kerinduan ini mula hadir setelah diri ini memilih bidang perguruan,menjadi guru pelatih,setelah mula mendalami ilmu yang berkaitan dengan pendidikan,mula memahami dan mendalami tugasan dan peranan sebagai seorang guru.

Sebagai menghargai dan mengenang jasamu guru-guruku,ku ucapkan jutaan terima kasih yang tidak terhingga serta kulampirkan sajak bertajuk guru oh guru nukilan sasterawan negara,allahyarham Usman Awang juga sebagai renungan untuk semua sahabat-sahabat bakal guru yang akan menceburi dunia pendidikan pada suatu masa nanti serta guru-guru yang telah lama berkhidmad dalam dunia yang diselubungi pelbagai cabaran ini.

Berburu ke padang datar

Dapat rusa belang kaki

Berguru kepala ajar

Ibarat bunga kembang tak jadi

(dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)

Dialah pemberi paling setia

Tiap akar ilmu miliknya

Pelita dan lampu segala

Untuk manusia sebelum jadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat

Alur kesetiaan mengalirkan nasihat

Pemimpin yang ditauliahkan segala umat

Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa

Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta

Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara

Jika hari ini seorang ulama yang mulia

Jika hari ini seorang peguam menang bicara

Jika hari ini seorang penulis terkemuka

Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;

Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa

Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya

Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota

Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu

Dia adalah guru mewakili seribu buku;

Semakin terpencil duduknya di ceruk desa

Semakin bererti tugasnya kepada negara.

Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku

Budi yang diapungkan di dulangi ilmu

Panggilan keramat 'cikgu' kekal terpahat

Menjadi kenangan ke akhir hayat.

Selamat hari guru buat semua guru-guruku di Sk Gaal Pasir Puteh,Maahad Saniah Pasir Puteh,CENFOS UIA PJ,pensyarah-pensyarah di IPGM-Kampus Pendidikan Islam,Bangi.. Selangor,juga kepada setiap insan yang pernah mengajarkan ilmu mereka kepada diri ini.



Sunday, May 10, 2009

SELAMAT HARI IBU

Ibu..kau insan istimewa,segala yang kau korbankan untuk diri ini tidak dapat ku ungkapkan dengan kata,tidak dapat ku balas dengan apa jua yang terdaya.Hanya secebis ungkapan doa memohon agar diampunkan segala dosamu hanya itu yang mampu ku lakukan buatmu wahai ibuku.

Tahun ni dah 9 tahun dirimu meninggalkan abang,kak ngah,kak cik dan adik.Teringat di awal pemergiannmu,setiap hari kau hadir dalam mimpiku seolah-olah kau masih ada disisi kami adik-beradik.Mimpi itu soalah-olah mengubat segala kerinduan tatkala pemergianmu buat selama-lamanya.

Kadangkala pemergianmu ku rasakan terlalu awal,pemergian tanpa diduga...bukan kerana aku tidak dapat menerima ketentuan yang telah ditakdirkan tuhan tetapi pemergian yang tanpa sempat untuk aku memohon kemaafan,kampunan atas segala dosa-dosaku padamu ibu...aku sentiasa menangis sendirian tatkala mengingatkan kembali dosa-dosaku padamu.

KONVENSYEN BERAKHIRNYA AGENDA ZIONIS

Saturday, April 25, 2009

Buku...Buku...dan Buku

Kehidupan ini merupakan sebuah perjalanan,perjalanan yang perlu diisi agar tidak sia-sia waktu yang dikurniakan tuhan.Antara pengisian yang paling utama ialah mendalami ilmu dan dengan ilmulah manusia mengenal tuhannya.salah satu wasilah untuk mendapatkan ilmu ini ialah melalui pembacaan dan buku adalah merupakan sumbernya yang paling utama.

Entah sejak bila diri ini mula mempunyai minat dan kecenderungan untuk membaca,bukan setakat mempunyai minat tetapi mempunyai kegilaan yang begitu ketara bila melihat pelbagai jenis buku apabila menghadiri kedai-kedai buku ataupun pesta buku.

Pada tahun ini aku masih berkesempatan untuk menghadiri PESTA BUKU ANTARABAGSA,rasanya dah kali ketiga sempat meluangkan masa sejak berada di ipt ni.

Untuk pesta buku pada kali ini,perancangan awalnya untuk tidak mengunjunginya sebab untuk semester ni budget untuk beli buku memang terhad(dah la kena tambah bayaran rm300 untuk pergi umrah)dan berada di tahap pokai walaupun hati meronta-ronta berkeinginan untuk pergi, bila melihat ramai kawan-kawan yang dah mengunjunginya.

Mungkin dah rezeki kot...walau dalam keadaan kewangan yang tenat dan merunsingkan,hati ini tergerak juga untuk pergi ke pesta buku antarabangsa pada kali ini setelah menerima ajakan kawan petang semalam dan dengan membonceng motosikal(fisrt time kat badaraya kl ngan motor sendiri,mendebarkan...).

Untuk pesta buku pada kali ini hanya dapat beli buku 3 buah je(hu3,sedihnya)dengan budget Rm50 yang kebiasaanya bila menghadiri PESTA BUKU ANTARABANGSA ni paling kurang pun budgetnya Rm 100.

Pe pun kepuasan menghadiri pesta buku terubatlah jua walaupun hanya sekadar dapat membeli 3 buah buku dan hanya melihat sahaja beberapa buah buku yang teringin untuk dibeli.Segala kesyukuran dipanjatkan kepadaMU illahi kerana kesempatan yang diberikannya(memang tak rasa dapat pergi pun PESTA BUKU ANTARABANGSA pada kali ni)..

Sunday, April 12, 2009

Kem Bestari Solat

Dalam kesibukan melaksanakan asignment dan keadaan kesihatan yang kurang memuaskan(demam dan batuk,hu3) diri ini masih sempat meluangkan masa untuk menyertai aktiviti yang dianjurkan di institut iaitu sebagai salah seorang fasilitator untuk Kem Bestari Solat.


Kem ini berlangsung selama 3 hari iaitu bermula 10-12 April dan melibatkan hampir 150 orang pelajar yang merupakan pelajar-pelajar sekolah rendah di sekitar daerah Hulu Langat dan Sepang.

Melihatkan wajah-wajah ceria budak-budak sekolah rendah ini,hilang segala kepenatan dan terlupa segala tugasan yang terbeban dibahu.




keceriaan tergambar pada wajah mereka

Kebanyakan pelajar yang mengikuti Kem Bestari Solat ini adalah merupakan pelajar dari tahun 6 dan setiap fasilitator akan dipertanggungjawabkan untuk membimbing 2 orang pelajar.Dan saya dipertanggungjawabkan untuk membimbing dua orang pelajar lelaki tahun 6 dari Sekolah Kebangsaan Dengkil,Azhar dan juga Safwan.

dari kiri safwan,saya dan azhar

Di sebalik keceriaan wajah mereka,terdetik kegusaran dihati ini,mereka berdua sudah berada di tahun 6 dan bakal menjengah ke alam sekolah menengah tetapi sebahagian rukun solat yang merupakan asas kepada kehidupan beragama masih tidak dikuasai.Dari sudut penguasaan rukun solat,terutamanya rukun qauli Azhar lebih banyak menguasai berbanding Safwan,tetapi...dari sudut perlaksanaan solat sebaliknya.Safwan disebabkan tinggal di asrama katanya,dia tidak meninggalkan solat,sebaliknya Azhar banyak pula waktu ditinggalkanya,bila ditanya...''ibu saya pun tak solat juga ustaz,cuma ayah je yang solat"Azhar mengungkap kata-kata.


Diri ini terfikir,siapakah yang harus dipersalahkan,institusi pendidikan kita yang mengutamakan pencapaian akedemik yang mengkensampingkan pendidikan agama atau ibu bapa yang lebih mengutamakan kehidupan berasaskan meterialisme.Tepuk dada tanyalah iman.

Walaubagaimanapun,penyertaan diri ini sebagai fasilitator banyak memberi pengajaran dan peringatan,jalan yang bakal ditempuh sebagai seorang guru pada masa akan datang jauh lebih sukar di dalam mendidik anak bangsa yang semakin hari semakin mengetepikan kehidupan yang berteraskan agama.Jadi persiapkanlah wahai diri kerana kau telah memilih jalan ini,jalan yang pernah dilalui oleh para nabi,mendidik manusia untuk menjadi manusia..

bersama akh Ahmad Asyraf guru pelatih KPLI lulusan Jordan

Wednesday, April 8, 2009

AKU DAN BUKIT GANTANG

Setelah hampir berbulan-bulan dari tarikh kekosongan parlimen Bukit Gantang disebabkan kembalinya ahli parlimen yang dikasihi YB.HJ Roslan Shahrom ke rahmatullah maka pada saat dan ketika ini 7 April 2009 rakyat yang diberikan hak sekali lagi untuk memilih calon pilihan maka buat kesekalian kalinya mereka telah menyatakan sokongan mereka terhadap Parti Islam Semalaysia(PAS).Bagi PAS dan Pakatan Rakyat ia menjadi penentu kepada sokongan rakyat terhadap kerajaan yang sah di negeri Perak.

Apa yang menariknya menurut laporan buletin utama tv3 9-04-2009 peningkatan sokongan kepada pembangkang dalam kalangan non-melayu menunjukkan mereka ini tidak terkesan dengan isu yang dimainkan oleh Barisan Nasional(BN) itu tetapi amat malang bagi golongan Melayu pula setelah dimomokkan dengan isu penderhakaan dan isu ketuanan melayunya
maka bergelimpangan orang-orang melayu rebah dek kerana kelesuan dan kebodohan pemikirannya.Melayu oh Melayu...
Apa lagi yang mampu dilakukan untuk menyedarkan bangsaku.
Ada juga yang membanggakan kerana sokongan golongan muda kepada PAS dan Pakatan Rakyat secara umumnya dikatakan meningkat.Tahniah golongan seangkatanku..

Tahniah diucapkan buat YB.IR.Nizar Jamaluddin kerana sekali lagi diberi kepercayaan oleh rakyat,rakyat telah menunjukkan sokongan tidak berbelah bahagi kepada Menteri besar yang dipilih secara sah dan laksanakanlah amanah yang telah dipertanggungjawabkan kepadamu.

Apa pun ekpedisi merentas lebuhraya sebagai menunjukkan sokongan kepada perjuangan islam pada hari penamaan calon lalu membuatkan diri ini merasa puas dek kemenangan yang telah dikurnakan Allah.TAKBIR3...ALLAHUAKBAR